Wybierając się do gabinetu specjalisty bądź do przychodni mamy niekiedy problem z rozpoznaniem, czy trafiliśmy we właściwe miejsce albo nie wiemy, gdzie tak właściwie szukać miejsca, do którego mamy się udać. Dzieje się tak, gdyż niektóre przychodnie mogą być po prostu źle oznakowane, przez co dotarcie do nich jest znacząco utrudnione. Tymczasem odpowiednie oznakowane może sprawić, że pacjentom znacznie łatwiej będzie dostać się do placówki, a do tego wymagane są nawet tablice informacyjne dotyczące świadczonych usług i tego, czy w danym miejscu można korzystać ze świadczeń w ramach naszego ubezpieczenia. Jakie jeszcze informacji powinny znaleźć się w przychodni?
- Godziny przyjęć.
- Osoby przyjmujące pacjentów.
- Zasady zapisów.
- Informacje dot. zapisu na listę oczekujących.
- Tryb składania wniosków i skarg.
Najważniejsze informacje to oczywiście te dotyczące świadczenia usług w ramach ubezpieczenia zdrowotnego, gdyż wiele osób właśnie na podstawie tego ubezpieczenia chce dokonać różnego rodzaju zabiegów czy badań.
W związku z tym placówka powinna być odpowiednio oznakowana, że tego typu usługi świadczy, dzięki czemu pacjenci będą wiedzieć, czy w danej przychodni czy też gabinecie będą mogli skorzystać z usług w ramach swojego ubezpieczenia. Równie istotne są również takie informacje jak godziny przyjęć czy specjaliści przyjmujący pacjentów. W ten sposób pacjenci będą mogli po prostu lepiej zorganizować sobie dzień, jak również dowiedzieć się, czy w danej przychodni przyjmuje specjalista, który jest w stanie im pomóc. Bardzo ważne jest także, aby pacjenci mogli znaleźć w przychodni informacje na temat zasad zapisu i rejestracji do placówki. Wiele przychodni rezygnuje dziś z zapisów osobistych, stawiając na rejestrację telefoniczną i/lub internetową. Jest to przede wszystkim wygodniejsze rozwiązanie dla samych pacjentów, ale także dla osób, które zajmują się rejestracją – szczególnie, jeśli mowa jest o rejestracji internetowej, gdzie pacjent w zasadzie sam dokonuje całego procesu. Nic więc dziwnego, że wiele gabinetów wcale nie prowadzi dziś już rejestracji osobistej, a coraz więcej decyduje się również na uruchomienie odpowiedniej strony internetowej, za pośrednictwem której możliwe będą zapisy do poszczególnych specjalistów.
Jakie jeszcze informacje powinny znaleźć się w przychodni?
Prócz tych najważniejszych kwestii, w przychodni powinniśmy też móc dowiedzieć się między innymi o tym, w jaki sposób można zapisać się na tak zwaną listę oczekujących albo jak możemy złożyć wniosek lub skargę. Co więcej, w każdej placówce medycznej powinny znaleźć się też wykaz praw pacjenta oraz kontakt do Rzecznika Praw Pacjenta, z którym możemy skontaktować się w razie jakichś nieścisłości, do jakich mogło dojść w trakcie leczenia. Wszystko to ma oczywiście na celu pomóc nam zebrać najbardziej potrzebne informacje, które są często niezbędne, jeśli chodzi o wizytę u specjalisty – głównie dlatego przychodnie powinny bardzo dużo uwagi przykładać do tego, aby w jak najlepszy możliwy sposób informować pacjenta o jego prawach i ułatwić mu dostęp do wszelkich niezbędnych informacji.